Nejlepší začátek k tomu, jak pochopit rozdíl mezi jednotlivými Microsoft Power BI nástroji, je uvědomit si, že každý nástroj má v celém procesu zpracování finálního reportu určitou roli. Ve standardním MS Business intelligence máme nástroje pomocí kterých zajistíme úpravy dat (SSIS), zpracování datového modelu s úložištěm dat v relační struktuře (SQL Server) a nástroj pro zpracování reportu (SSRS, SSAS). Přesně takovou roli reprezentují Power Query, Powerpivot a Power BI.
Všechny tyto nástroje patří do Self service nástrojů, které jsou navrženy pro běžné uživatele.
Power Query – nástroj pro self service business intelligence v Excelu. Mocný v kombinaci s PowerPivot
Power Query je doplněk excelu, který slouží pro zajištění ETL procesů (Extract, Transform, Load). Umožňuje uživatelům extrahovat data z různých zdrojů (viz. článek o Power Query). Můžete si pak načíst data do aplikace Excel a několika jednoduchými kroky data vyčistit a přizpůsobit do formy, která je vhodná pro reportování nebo načtení do datového modelu.
Největší výhody Power Query:
- Je zdarma (Platí i pro Powerpivot a Power BI)
- Používá se jako doplněk MS Excel (Platí i pro Powerpivot a Power BI)
- Umožňuje automatické propojení na velké množství nejrůznějších datových zdrojů a data je možné pravidelně aktualizovat
- Po napojení lze data jednoduše upravovat přičemž power query si všechny úpravy pamatuje a pokud se změní datový zdroj, automaticky zopakuje všechny provedené úpravy

Powerpivot – udělejte si v Excelu datový model jako databázový profík
Powerpivot je také k dispozici jako doplněk aplikace Excel a využívá se hlavně k vytvoření datového modelu v Excelu. Jeho největší síla spočívá v kombinaci s Power Query, ale lze jej využívat i bez něj. Je velmi podobný SSAS (SQL Server Analysis Services) a umožňuje komprimované ukládání dat a extrémně rychlou agregaci a výpočtem. Podobně jako SSAS využívá k dotazování speciální jazyk MDX, tak v Powerpivot můžete použít jazyk DAX.
Pomocí Powerpivot můžete vytvořit funkční relační model s propojením na jiné Excelové sešity, vytvářet hierarchie dat a data jednoduše zobrazit a aktualizovat pomocí kontingenční tabulky.


Největší výhody Powerpivot:
- Vytvoření funkčního relačního modelu, který byl dříve možný pouze v placených nástrojích
- Je možné zkombinovat s Power Query a vytvořit tak automatický systém pro načtení a reportování dat
- Lze reportovat přes kontingenční tabulky
- S daty lze pracovat prostřednictvím vzorců v DAX
Power BI – všechny výhody v jednom nástroji
O Power BI jsem se rozepsal v několika článcích, např:
- 10 důvodů proč používat Power BI – doporučuju začít zde
- Power BI dashboard
- Začínáme s Power BI
To, co můžete provádět prostřednictvím Power Query a Powerpivot v Excelu Vám umožňuje také Power BI. Má integrované všechny tyto nástroje v sobě a navíc sloučí jako cloud based služba. Vytvořením Microsoft power BI účtu se Vám otevírají dříve nevídané možnosti.