Self-service BI je efektivní systém nástrojů a koncept, jehož nejdůležitějším poselstvím je co možná největší soběstačnost uživatelů v oblasti zpracování podnikových dat (bez ohledu na jejich technické znalosti). Největším benefitem implementace Self-Service BI postupů je především snížení nákladů (nepotřebujete BI developera nebo si uvolníte jeho kapacity) – zvýšení nákladové efektivity reportingu. Obsluha self-service BI nástrojů je dostatečně intuitivní a z toho plyne významně menší zátěž na zaměstnance IT oddělení.
Co je hlavní myšlenkou Self-service BI?
Stěžejní myšlenkou, kterou formulovala již sama autorka tohoto konceptu, je tedy maximální soběstačnost. O rozvoj Self-service BI se významným způsobem zasadila okolo roku 2000 Claudia Imhoff, která poprvé s touto myšlenkou seznámila veřejnost.
Podstatou Self-service BI je především efektivní a jednoduché získávání analytických dat vhodných k dalšímu zpracování a vyhodnocování v rámci podnikového prostředí.
Logickým důsledkem je rozvolňení vazeb mezi IT a ostatními odděleními, což je ale často žádoucí stav (uživatelé se stávají do jisté míry soběstačnými). Jinými slovy zaměstnanci nejsou v tomto ohledu na IT tolik závislí a mohou si data zpracovávat svépomocí. To jednak snižuje tlak na zaměstnance a požadované analýzy lze realizovat v kratším čase. Často je výsledkem kvalitnější výstup, protože např. pokud je úkolem vytvořit report z marketingové oblasti, tak zaměstnanec marketingu datům pochopitelně rozumí lépe než “ajťák”. Nevýhodou je však možnost vzniku “více pravd” => stejná data ale různé výsledky.
Self-service BI jako součást Business intelligence
Většina současných platforem pro Business intelligence (např. SQL Server, Oracle, apod) má již v sobě integrovány Self-service BI nástroje. Mezi ty moderní, které jsou vhodné zejména pro malé a střední firmy bez nutnosti mít IT zázemí patří především Power BI, Power query a Powerpivot. Pro větší podniky se složitými nároky na reporting (např OLAP reporting) je již potřeba mít vytvořenou kvalitní BI architekturu.
Architektura Business inteligence zahrnuje:
- Zdrojové systémy, které má většinou každá společnost své vlastní, postavené na míru.
- ETL umožňující sjednocení dat z hlediska formátu a odstranění chyb a duplicit,
- Datové úložiště určené pro komplexní sběr dat
- Sekundární datová úložiště určená individuálně jednotlivým složkám podniku.
- Nástroje data miningu, které napomáhají vyhledat souvislosti mezi jednotlivými daty.
- Nástroje pro reporting, přičemž zde je třeba odlišit úroveň technologické znalosti uživatele, kdy lze využít SQL databáze vhodné pro pokročilé, ale také Excel, s nímž jsou schopni pracovat i osoby bez výraznější odbornosti v oboru informačních technologií
Kdy a proč používat Self-service BI a kdy nikoli
Self-service BI svoje uplatnění nalezne v rámci podniků všech velikostí. Podmínkou k realizaci koncepce samozřejmě zůstává především technologické a znalostní zázemí dané společnosti. Zejména se jedná o to, aby byla data pro zaměstnance srozumitelně strukturována ideálně ve formě datového skladu. Zaměstnancům data musí byt volně přístupná, datům musí rozumět a být proškoleni na používaný Self-service BI nástroj.
Za negativum lze pokládat možný vznik duplicit nebo chybnou interpretaci dat, neboť tyto data jsou zpracovávána různými uživateli a ty na ně mohou aplikovat jinou logiku a závěry. Proto by součástí zavádění Self-service BI mělo být i odpovídající zaškolení a musí zároveň existovat autorita, která kontroluje správnost dat a odpovídá i za podnikové reporty. Funkci kontrolní zpravidla zastupují právě členové IT/BI oddělení. Obtížnější je i zavádění konceptu pro celopodnikové úlohy, zejména v měřítku velké firmy. Lépe se hodí pro izolované úkoly.