• 25.1.2024
  • Ing. Jan Zedníček - Data Engineer & Controlling
  • 0

Chtěl bych ze využít příležitosti podělit se s Vámi o podrobnosti o jednom projektu, který jsem nedávno dokončil. Jednalo se o tvorbu zcela nového manažerského reportingu na zelené louce. Chtěl bych, aby tato případová studie na téma Finanční reporting a manažerská výsledovka ukázala, že vytvoření solidního reportingu může být rychlé, vizuálně přitažlivé a hlavně v nástroji, který každý zná – Excel.

Všechny finanční údaje v tomto článku jsou anonymizovány

Parametry projektu a zadání – Monthly reporting

Na první schůzce jsem si CEO pozorně vyslechl. Zjistil jsem, že měsíčně tráví cca 1-2 dny sestavením měsíčního reportu, který je náchylný na nepřesnosti, protože je tam spousta manuálních zásahů.

Bojuje i s budgetováním a chybí mu přehledný nástroj pro reporting výsledovky, vyhodnocení výsledků proti budgetu a minulému období. Rovněž chybí přehledné vizualizace, ze kterých by na první pohled bylo vidět co se děje ve firmě bez nutnosti jít hluboko do čísel z účetnictví.

Také jsme se pobavili o struktuře jeho podnikání a narazili jsme na potřebu ještě k reportingu účetní jednotky přilepit manuální adjustmenty – tedy něco na způsob konsolidace. Dohodli jsme se tak, že mám naprostou volnost, protože CEO má omezené časové možnosti a nechceme moc v projektu iterovat

Navrhnul jsem tedy hned na 1. schůzce další postup, očekávanou dobu trvání projektu, která byla vzhledem k mým zkušenostem s reporty tohoto typu přijata. Indikační nacenění na 8MD +/- 2MD

Jak vytvořit manažerský reporting v Excelu – steplist

Před 2. koordinační schůzkou jsem si vše rozmyslel a přišel jsem s následujícím fahrplánem. Cílem je připravit Excel soubor, který umí zajistit:

  • Stažení dat z účetnictví Pohoda (automaticky přes T-SQL nebo ručně exportem dle preferencí klienta). Provedení potřebných transformací před reportingem
  • Reportuje výsledek hospodaření ve formátu přehledné manažerské výsledovky přes kategorie, na které je klient zvyklý
  • Srovnává výsledek hospodaření za určitý měsíc vůči (a) budgetu a (b) minulému účetnímu období
  • Uživatel si může zvolit jakou optikou se chce na data dívat a) měsíční výsledek b) Year to date kumulativní výsledek
  • Umí si poradit s manuálními adjustmenty – tedy “doúčtování” položek až na úrovni Excelu a tyto manuální adjustmenty jsou navzorcovány automaticky do reportingu
  • Musí umět budgetovat po kategoriích a tento budget musí být navzorcován do reportingu
  • Excel má mít řídící sheet, který obsahuje přehledné vizualizace výsledků

Veškeré požadavky musí být mezi sebou provázány vzorci, to znamená, že pokud něco změníme v budgetu nebo nahrajeme nová data, tak se nám celý excel automaticky přepočítá včetně grafů. Všechny parametry řízeny z 1 místa.

jak-vytvorit-manazersky-reporting

Ukázkové náhledy manažerského reportingu a grafů

1) Řídící list – firma jako na talíři – grafy budget, skutečnost, minulé období

V horní části máme parametry, na které reaguje celý soubor. Níže vidíme první z grafů zobrazující celkový výsledek hospodaření vs budget vs minulé období. Černá přerušovaná křivka nám ukazuje jak si vedeme proti budgetu. Zároveň klientovi poskytuji návod jak celý excel obsluhovat s odkazy na jednotlivé listy.

výsledek hospodaření graf budget a skutečnost

Pokud zvolíme v parametrech, že reporting date je pro nás září a chceme měsíční pohled, vše se přepočítá viz níže – vidíme že nyní jsou v grafu pouze měsíční výsledky do září. Mění se i nadpisy a popisky grafů.

Mezi další grafy patří například rozklad výsledku hospodaření na výnosy a náklady

Pokud nás zajímá struktura a plnění budgetu na nákladech, tak k tomu slouží další grafy, které rozpadají náklady na nadefinované kategorie, např. Personální náklady a Provozní náklady.

provozní a personální náklady skutečnost vs budget

2) Manažerská výsledovka – minulé období, skutečnost, budget

Da dalším listu máme výsledovku, která reaguje na zvolené parametry z řídícího listu. Vidíme tu strukturu výsledovky, kterou jsme si nadefinovali a navedli do ní výsledky pomocí mapovacího můstku. Máme tu:

  • Poslední 2 uzavřená období (2021, 2022)
  • Skutečnost (2023/11 year to date)
  • Budget a odchylky proti budgetu včetně podmíněného formátování
  • Minulý rok a odchylky proti skutečnosti

manažerská výsledovka skutečnost budget a minulá období

Pokud mě nezajímá Year to Date (kumulativní výsledek od ledna-listopadu), tak vlezu na řídící list a přepnu pohled na měsíční. Tak vidím jak dopadl pouze listopad 2023 – vidíme, že nám listopad z velké části vysvětluje průšvih na neplnění budgetu za 1-11/2023. Každá sekce výsledovky lze zobrazit po měsících pro další hloubání.

manažerská výsledovka měsíční vs year to date

Každá sekce výsledovky lze zobrazit po měsících pro další hloubání.

manažerská výsledovka po měsících

Závěrečné vyhodnocení projektu finanční monthly reporting

  • Časová náročnost finální cca 5 MD (cca 40h) tj. cca polovina odhadu – velmi dobrá komunikace a spolupráce s klientem. Svou roli také hrálo to, že jsem v minulosti již připravoval mnoho takových reportů.
  • Klient již reportuje, postupně řešíme marginální doplnění funkcionalit. Byl mi reportován 1 malý bug, který byl opraven do 30 minut. Výborná zpětná vazba a poměr cena/výkon

Celý showcase v pdf si můžete stáhnout na tomto odkaze

5/5 - (1 vote)

Ing. Jan Zedníček - Data Engineer & Controlling

Jmenuji se Honza Zedníček a působím jako freelancer. Pracoval jsem dříve také jako BI developer, finanční controller a analytik. Vše pro společnosti z oblasti IT, bankovnictví, consultingu a výroby. Po práci si rád zahraju tenis, volejbal, šachy, zajdu do posilovny a občas neúspěšně odpálím pár balónků v golfu 🏌️

Již cca 10 let zapisuji na tento web různé návody určené zejména odborné veřejnosti, studentům a zájemcům o informace z oblastí Business intelligence, korporátních financí a reportingu.

🔥 Přihlašte se do naší Excel facebook skupiny (2.4k+ členů), kde si pomáháme Excel CZ/SK diskuse »

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *